Opråb om at fjerne dansk særregel

Henrik Sieben 15-05-2018 07:00:44
Knud-Erik Clausen: - Det er ikke papirer, der mangler i sagen om at få samme regler i Danmark som i de øvrige EU-lande, når det gælder muligheden for at køre med bæltekøretøjer på offentlig vej.
I 12 år har Trafikgruppen for primærfærdsel søgt at ændre dansk særregel om kørsel med bæltekøretøjer.
 Kunne vi dog bare få de samme regler for kørsel med bæltekøretøjer, som man har haft i de øvrige EU-lande i årevis, ville vi være forskånet for meget.
Sådan lyder det fra Knud-Erik Clausen, Holtegaard, Bursø på Lolland, der repræsenterer Danske Sukkerroedyrkere i Trafikgruppen for primærfærdsel.
Trafikgruppen, der er sammensat af repræsentanter fra Landbrug & Fødevarer, der har sekretariatsfunktionen, Danske Maskinstationer, der var initiativtager, Danske Maskinfabrikanter, Danske Maskinhandlere og som nævnt Danske Sukkerroedyrkere, arbejder med trafikpolitiske tiltag
Aktuelt – og alligevel et mangeårigt problem – er, at der i Danmark er andre regler for tung trafik, herunder kørsel med bæltekøretøjer, på vej i forhold til, hvad man har i andre EU-lande, hvor man følger EU’s anbefalinger.
 

Dansk marked er for lille

Knud-Erik Clausen fortsætter: - EU-lovgivningen siger, at for at få en typegodkendelse til selvkørende bælte-køretøj må det veje 32 tons, og gennemsnittryk på hele bæltet, hvor det erunderstøttet på ribberne, må udgøre fem kilo pr. kvadratcentimeter.
- EU-reglerne følges af maskinfabrikanterne, der så har klare rammer at producere ud fra, oplyser Knud-Erik Clausen, der peger på, at de danske særregler er problematiske, da det danske marked er for lille til, at producenterne laver maskiner alene til dette.
- Ingen nyproducerede bæltekøretøjer kan køre i Danmark, og hverken producenter eller vi forstår de danske særregler.
 

Lovgivning fra 1950’erne

I den sammenhæng konstaterer Knud-Erik Clausen det uheldige i, at der ikke længere er produktion af mejetærskere eller bæltekøretøjer i Danmark. Så havde producenter i andre lande prompte rejst sagen som en teknisk handelshindring, vurderer han.
Den danske lovgivning stammer fra 1950’erne, hvor der blev anvendt jernbælter, men de ødelagde vejene.
- Nutidens gummibælter ødelægger ikke noget. I Danmark er det maksimalt tilladelig tryk på bæltekøretøj 16 tons, derudover maksimalt 4.000 kilo totalvægt pr. meter bælte og 1.500 kilo pr. trykrulle, fortæller Knud-Erik Clausen.
 

Grimme fik dispensation

I 2010 kørte der 30 Grimme roeoptagere rundt i Danmark. Med deres 32 tons og tryk pr. rulle på cirka 3,5 kilo pr. kvadratcentimeter var de suverænt de tungeste maskiner.
- De opfyldte kravene fra EU, men ikke de danske særregler. Derfor fik man fra statens side en generel dispensation til at køre på statsvejene, mens kommunerne skulle sige ja til, at de også måtte køre på kommunevejene, oplyser Knud-Erik Clausen.
De 20 kommuner, hvor der blev dyrket roer, gav tilladelsen. Ingen har efterfølgende trukket godkendelsen tilbage.
- Og ikke uden grund, lyder det fra Knud-Erik Clausen. - Disse 30 styk 32 tons tunge roeoptagere har kørt i otte år, og ingen kommuneveje er smadret grundet et bæltekøretøj.
Knud-Erik Clausen mener, at det burde give belæg for, at dansk lovgivning retter ind efter EU, for danske veje er ikke dårligere end veje generelt i Europa. - Så hvorfor denne forældede danske regel?
 

To positive ministre

Trafikgruppen har gennem årene blandt andet haft møde med to tidligere trafikministre.
- Hans Christian Schmidt forstod problemstillingen og ønskede reglerne ændret, og Magnus Heunicke var rystet, da han hørte om det. Også han ville se på den danske særregel.
- Desværre skød ministerrokader ændringerne til hjørne, så nu håber vi, at den nuværende minister (transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance, red.), får ændret reglerne, lyder det fra Knud-Erik Clausen.
Han oplyser, at Færdselsstyrelsen har tilkendegivet, at det ikke er optimalt. De har sat teknikere til at lave nye beregninger for at se på alternativer.
 

Ny dispensationsmulighed

- Aktuel status er, at Færdselsstyrelsens teknikere har fundet en ny dispensationsmulighed. På den første meter bælte må der være et tryk på otte tons, den efterfølgende meter på syv tons og den tredje seks tons pr. meter bælte.
- Derudover accepteres 32 tons totalvægt, men samtidig maksimalt samlet 6.400 kilo fra første til bagerste bæltepunkt. Det betyder til gengæld, at den bæltetraktor eller roeoptager, der for år tilbage fik dispensation, nu fældes af den nye regel. Og de nyproducerede opfylder ikke de 6.400 kilo fra første til bagerste bæltepunkt.
Afsluttende lyder det fra Knud-Erik Clausen: - Det her er virkelig for nørder, men hvorfor ikke bare efter 12 års dansk enegang indføre de EU-regler, der er på dette område?
 
Minister afventer forsøg
LandbrugØst har rettet henvendelse til transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, og han vil ikke love så meget.
Ministeren oplyser, at Vejdirektoratet, Guldborgsund Kommune, KL og brancheorganisationerne i øjeblikket gennemfører et forsøg, som skal gøre os alle sammen lidt klogere på sliddet fra bæltekøretøjer.
- Det vil derfor være for tidligt at udtale sig om reglerne for bæltekøretøjer, før vi har set resultatet af dette forsøg, fortæller ministeren, der foreløbig ikke har yderligere kommentarer.
 
 
  • Forsøg skal afklare om placeret gylle kan erstatte fosfor

    Lemvigegnens Landboforening og Staby-Rønbjerg Maskinstation har sat gang i et storskala fosforforsøg i majs nær Struer. Her vil de undersøge, om placeret gylle kan erstatte fosfor i startgødning til majs ved reduceret jordbehandling.

  • Danish Crown er »et langt, sejt træk« fra at nå afregningsmål for 2021

    DC har forbedret både indtjeningen og konkurrenceevnen i halvårsperioden 2017/18. Men det går stadigvæk langsommere fremad end forventet.

  • Operationel leasing passer perfekt til nogle

    TBS Maskinpower er en af de maskinforretninger, der tilbyder operationel leasing på flere og flere produkter. Seneste skud på stammen er Katana-finsnittere.

  • Kraftig stigning til amerikanske svinepriser

    Kan vi tage den amerikanske svinepris som en indikator for, hvad svineprisen skal her i Europa hen over sommermånederne, så ser det prispositivt ud. Handelskrigen mellem Kina og USA ser ud til at gå i sig selv og det gavner lige nu den amerikanske svinepris der stryger i vejret.

  • Nu rykker såning og hvedekvalitet i USA

    Efter en mildest talt træg start på såningssæsonen for hvede i USA har vejret nu ændret sig i en mere positiv retning for de amerikanske hvedeproducenter. Det har resulteret i en overraskende fremgang i ikke kun såning af hvede, men også i den amerikanske hvedekvalitet.

  • Sojaskrå tæt på nyt stort og langsigtet købssignal

    I sidste uge var prisen for sojaskrå på afgrødebørsen i Chicago oppe og teste det vigtige modstandsniveau i opadgående retning ved 350 dollar pr. short ton. Testen er i første omgang blevet afvist, men som det fremgår nedenfor, så signalerer de tekniske indikatorer, at der fortsat er tiltagende styrketegn i opadgående retning, og at et brud i opadgående retning kan være nært forestående.

  • De globale fødevarepriser falder

    Opgørelser, som FN's fødevare- og landbrugsorganisation, FAO, netop har offentliggjort, viser at de globale fødevarepriser falder

  • Hvedeprisen banker atter hovedet mod afgørende prisloft

    Fredag udkommer denne måneds USDA-rapport over den globale afgrødeforsyning. Forud for rapportens opgørelse er der overraskende styrke til europæisk hvedepris der lige nu banker mod et vigtigt modstandsniveau i opadgående retning.

  • Voldsomt skuffende aktivitet på eksportmarkedet for korn

    Den seneste opgørelse over handels­aktiviteten på eksportmarkedet viser en ekstremt skuffende handelsaktivitet med både majs og hvede hen over juledagene.

  • Hvedeprisen revancherer to ugers nedtur på to dage

    Det så ikke for godt ud for hvedeprisen da handlen for europæisk hvede blev skudt i gang i det nye år. Men de mere prisstærke takter har atter indfundet sig til trods for en stærk euro og skuffende franske eksporttal.

Digitale brochurer

Til den professionelle bruger ved stat, amt, kommuner, kirkegårde, industri, parker, boligselskaber, golfbaner, forlystelsesparker og landbrug. Alle vogne og tankvogne er varmgalvaniseret. Spar tid og penge med Solus professionelle produkter, der kan komme hvor store og tunge maskiner ikke kan. Dansk kvalitet, robust solidt dansk håndværk der er produceret i Danmark. Vi har det DU skal bruge!

Perstrup Beton Industri er en betonelementfabrik, der sammen med ØSB, Byggebjerg Beton, Svinninge Beton Industri og Abeo udgør virksomhederne i Industri Beton Holding A/S. Perstrup Beton Industri beskæftiger pt. ca. 100 medarbejdere. Virksomhederne i Industri Beton Holding A/S leverer alle slags betonelementtyper til renovering, ombygning eller til helt nye projekter til byggeriet. Vi tilbyder totalleverancer af komplette råhuse - inkl. projektering og montage. Yderligere producerer vi elementer til infrastruktur, tanke og landbrug.

Vækstaktuelt er vores landbrugsmagasin. I denne udgave kan du læse om præcisionsgødskning og mange andre spændende emner.

SAMSON AGROLIZE har stor succes med at sælge PG II gyllevognsserien fra SAMSON AGRO. Det er en højkvalitets gyllevognsserie, der er udviklet til den professionelle bruger, og som udmærker sig ved at have en meget høj kapacitet, effektivitet, holdbarhed og driftssikkerhed. Den er udviklet i samarbejde med brugerne og har derfor en meget veludviklet optionsliste.

Bakkegård A/S er din professionelle serviceleverandør inden for affald og organisk materiale. Vi tilbyder alt fra neddeling af træ og affald til sortering af kompost og udlejning af maskiner

Se flere brochurer