Opråb om at fjerne dansk særregel

Henrik Sieben 15-05-2018 07:00:44
Knud-Erik Clausen: - Det er ikke papirer, der mangler i sagen om at få samme regler i Danmark som i de øvrige EU-lande, når det gælder muligheden for at køre med bæltekøretøjer på offentlig vej.
I 12 år har Trafikgruppen for primærfærdsel søgt at ændre dansk særregel om kørsel med bæltekøretøjer.
 Kunne vi dog bare få de samme regler for kørsel med bæltekøretøjer, som man har haft i de øvrige EU-lande i årevis, ville vi være forskånet for meget.
Sådan lyder det fra Knud-Erik Clausen, Holtegaard, Bursø på Lolland, der repræsenterer Danske Sukkerroedyrkere i Trafikgruppen for primærfærdsel.
Trafikgruppen, der er sammensat af repræsentanter fra Landbrug & Fødevarer, der har sekretariatsfunktionen, Danske Maskinstationer, der var initiativtager, Danske Maskinfabrikanter, Danske Maskinhandlere og som nævnt Danske Sukkerroedyrkere, arbejder med trafikpolitiske tiltag
Aktuelt – og alligevel et mangeårigt problem – er, at der i Danmark er andre regler for tung trafik, herunder kørsel med bæltekøretøjer, på vej i forhold til, hvad man har i andre EU-lande, hvor man følger EU’s anbefalinger.
 

Dansk marked er for lille

Knud-Erik Clausen fortsætter: - EU-lovgivningen siger, at for at få en typegodkendelse til selvkørende bælte-køretøj må det veje 32 tons, og gennemsnittryk på hele bæltet, hvor det erunderstøttet på ribberne, må udgøre fem kilo pr. kvadratcentimeter.
- EU-reglerne følges af maskinfabrikanterne, der så har klare rammer at producere ud fra, oplyser Knud-Erik Clausen, der peger på, at de danske særregler er problematiske, da det danske marked er for lille til, at producenterne laver maskiner alene til dette.
- Ingen nyproducerede bæltekøretøjer kan køre i Danmark, og hverken producenter eller vi forstår de danske særregler.
 

Lovgivning fra 1950’erne

I den sammenhæng konstaterer Knud-Erik Clausen det uheldige i, at der ikke længere er produktion af mejetærskere eller bæltekøretøjer i Danmark. Så havde producenter i andre lande prompte rejst sagen som en teknisk handelshindring, vurderer han.
Den danske lovgivning stammer fra 1950’erne, hvor der blev anvendt jernbælter, men de ødelagde vejene.
- Nutidens gummibælter ødelægger ikke noget. I Danmark er det maksimalt tilladelig tryk på bæltekøretøj 16 tons, derudover maksimalt 4.000 kilo totalvægt pr. meter bælte og 1.500 kilo pr. trykrulle, fortæller Knud-Erik Clausen.
 

Grimme fik dispensation

I 2010 kørte der 30 Grimme roeoptagere rundt i Danmark. Med deres 32 tons og tryk pr. rulle på cirka 3,5 kilo pr. kvadratcentimeter var de suverænt de tungeste maskiner.
- De opfyldte kravene fra EU, men ikke de danske særregler. Derfor fik man fra statens side en generel dispensation til at køre på statsvejene, mens kommunerne skulle sige ja til, at de også måtte køre på kommunevejene, oplyser Knud-Erik Clausen.
De 20 kommuner, hvor der blev dyrket roer, gav tilladelsen. Ingen har efterfølgende trukket godkendelsen tilbage.
- Og ikke uden grund, lyder det fra Knud-Erik Clausen. - Disse 30 styk 32 tons tunge roeoptagere har kørt i otte år, og ingen kommuneveje er smadret grundet et bæltekøretøj.
Knud-Erik Clausen mener, at det burde give belæg for, at dansk lovgivning retter ind efter EU, for danske veje er ikke dårligere end veje generelt i Europa. - Så hvorfor denne forældede danske regel?
 

To positive ministre

Trafikgruppen har gennem årene blandt andet haft møde med to tidligere trafikministre.
- Hans Christian Schmidt forstod problemstillingen og ønskede reglerne ændret, og Magnus Heunicke var rystet, da han hørte om det. Også han ville se på den danske særregel.
- Desværre skød ministerrokader ændringerne til hjørne, så nu håber vi, at den nuværende minister (transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance, red.), får ændret reglerne, lyder det fra Knud-Erik Clausen.
Han oplyser, at Færdselsstyrelsen har tilkendegivet, at det ikke er optimalt. De har sat teknikere til at lave nye beregninger for at se på alternativer.
 

Ny dispensationsmulighed

- Aktuel status er, at Færdselsstyrelsens teknikere har fundet en ny dispensationsmulighed. På den første meter bælte må der være et tryk på otte tons, den efterfølgende meter på syv tons og den tredje seks tons pr. meter bælte.
- Derudover accepteres 32 tons totalvægt, men samtidig maksimalt samlet 6.400 kilo fra første til bagerste bæltepunkt. Det betyder til gengæld, at den bæltetraktor eller roeoptager, der for år tilbage fik dispensation, nu fældes af den nye regel. Og de nyproducerede opfylder ikke de 6.400 kilo fra første til bagerste bæltepunkt.
Afsluttende lyder det fra Knud-Erik Clausen: - Det her er virkelig for nørder, men hvorfor ikke bare efter 12 års dansk enegang indføre de EU-regler, der er på dette område?
 
Minister afventer forsøg
LandbrugØst har rettet henvendelse til transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, og han vil ikke love så meget.
Ministeren oplyser, at Vejdirektoratet, Guldborgsund Kommune, KL og brancheorganisationerne i øjeblikket gennemfører et forsøg, som skal gøre os alle sammen lidt klogere på sliddet fra bæltekøretøjer.
- Det vil derfor være for tidligt at udtale sig om reglerne for bæltekøretøjer, før vi har set resultatet af dette forsøg, fortæller ministeren, der foreløbig ikke har yderligere kommentarer.
 
 
  • Danish Crown skarpsliber strategien

    Målet for besparelser på indkøb løftes, en række administrative funktioner samles i Polen, og så udsættes byggeriet af et ny hovedkontor i Randers indtil videre.

  • 110 millioner i tilskud til staldmoderniseringer

    Landbrugsstyrelsen har åbnet for ansøgninger om tilskud til modernisering af kvægstalde for 2018. Der kan ansøges frem til den 13. december.

  • Stadig op ad bakke for el-motorvej i jorden

    Hvis man håbede på at få en løsning med jordkabler på el-motorvejen i Vestjylland, måtte man gå skuffet hjem fra tirsdagens informationsmøde i Ribe. Det er ikke teknisk muligt, lød det fra Energinet og energiminister Lars Chr. Lilleholt (V).

  • Endnu intet salgssignal på raps

    Efter et par dages svækkelse kommer rapsprisen stærkt tilbage. Der er endnu ikke noget, der indikerer salg, men vi har nu fået et nyt, vigtigt prisniveau i nedadgående retning at forholde os til.

  • Nu rykker såning og hvedekvalitet i USA

    Efter en mildest talt træg start på såningssæsonen for hvede i USA har vejret nu ændret sig i en mere positiv retning for de amerikanske hvedeproducenter. Det har resulteret i en overraskende fremgang i ikke kun såning af hvede, men også i den amerikanske hvedekvalitet.

  • Sojaskrå tæt på nyt stort og langsigtet købssignal

    I sidste uge var prisen for sojaskrå på afgrødebørsen i Chicago oppe og teste det vigtige modstandsniveau i opadgående retning ved 350 dollar pr. short ton. Testen er i første omgang blevet afvist, men som det fremgår nedenfor, så signalerer de tekniske indikatorer, at der fortsat er tiltagende styrketegn i opadgående retning, og at et brud i opadgående retning kan være nært forestående.

  • De globale fødevarepriser falder

    Opgørelser, som FN's fødevare- og landbrugsorganisation, FAO, netop har offentliggjort, viser at de globale fødevarepriser falder

  • Hvedeprisen banker atter hovedet mod afgørende prisloft

    Fredag udkommer denne måneds USDA-rapport over den globale afgrødeforsyning. Forud for rapportens opgørelse er der overraskende styrke til europæisk hvedepris der lige nu banker mod et vigtigt modstandsniveau i opadgående retning.

  • Voldsomt skuffende aktivitet på eksportmarkedet for korn

    Den seneste opgørelse over handels­aktiviteten på eksportmarkedet viser en ekstremt skuffende handelsaktivitet med både majs og hvede hen over juledagene.

  • Hvedeprisen revancherer to ugers nedtur på to dage

    Det så ikke for godt ud for hvedeprisen da handlen for europæisk hvede blev skudt i gang i det nye år. Men de mere prisstærke takter har atter indfundet sig til trods for en stærk euro og skuffende franske eksporttal.

Digitale brochurer

Polaris ATV er amerikanske ATV maskiner i høj kvalitet. Polaris Sportsman ATV’er er driftsikre og har lang levetid til gode priser. Vores sortiment omfatter proffesionelle arbejds ATV’er, Rangere som er terrængående med kabine, lad og plads til to Sportsman ATV’er og Ranger er modeller som ofte bliver brugt i landbrug. Vi har også kraftige og sikre børneATV’er, EL-biler og meget mere. Vi har et bredt tilbehørssortiment og redskabssortiment til Sportsman ATV’erne og Ragner modellerne, med det rigtige udstyr og de rigtige redskaber bliver maskinerne nyttige arbejdsredskaber.

- DER ER RIGTIG MANGE PENGE I RENT DRIKKEVAND TIL DYRENE – Problemer med Biofilm og Bakterier i dyrenes drikkevandssystemer? Waterclean ApS er eneforhandler af det dansk producerede DCW Elektrolyseanlæg til produktion af det miljøvenlige desinfektionsmiddel NEUTHOX - også kaldet ECAvand, som tilsættes dyrenes drikkesystemer, og som er helt ufarligt for dyr og mennesker. Waterclean ApS har mere end 30 års erfaring i vandbehandling, og rådgivning – Ét telefonopkald eller besøg koster ikke noget, men giver bedre vished!

Læs de nyeste tilbudsaviser fra P. Lindberg

– troværdig samarbejdspartner i mere end 30 år. Vores viden og vision er at give vore kunder den bedste rådgivning samt kvalitetsprodukter ud fra deres behov, således vi opnår værdiskabende løsninger i fællesskab i den moderne produktion, som landbruget er. Vores aktiviteter dækker over udvikling, produktion, rådgivning i reproduktion, salg og markedsføring. Se vores aktuelle tilbudskatalog ”Svin Maj/Juni” - med masser af gode og spændende tilbud.

Til den professionelle bruger ved stat, amt, kommuner, kirkegårde, industri, parker, boligselskaber, golfbaner, forlystelsesparker og landbrug. Alle vogne og tankvogne er varmgalvaniseret. Spar tid og penge med Solus professionelle produkter, der kan komme hvor store og tunge maskiner ikke kan. Dansk kvalitet, robust solidt dansk håndværk der er produceret i Danmark. Vi har det DU skal bruge!

Se flere brochurer