bannerPos

Juletræsproducenter med julelys i øjnene

Der var i år længere mellem messegæsterne end de normalt tætpakkede skovstier.

Tekst og foto: Erik Hansen

Redaktør, LandbrugFyn
12-09-2020 12:18
Corona-krisen bevirker, at tre millioner tyskere ikke rejser væk i julen. Det giver de danske producenter julelys i øjnene, selv om de store tyske julemarkeder næppe afvikles i år.

JULETRÆER Intet er og bliver som i fjor. Det gælder sikkert også julen. Og måske styrkes juletraditionen tilmed, nu hvor familierne med corona-restriktionerne bliver hjemme og rykker tættere sammen – også i Tyskland.

Mange tyskere – op mod tre millioner – rejser hvert år på ferie i juledagene, men hvis de fleste bliver hjemme og »blot« én million af dem køber et juletræ, vil det være rigtig godt for de danske producenter, som hvert år eksporterer over ni millioner juletræer.

Problemet er dog, at de tyske julemarkeder måske aflyses, og derfor skal de mange stadehandlere finde andre afsætningsmuligheder.

Færre messegæster

En række af de danske juletræsproducenter var for nylig samlet til den traditionsrige Langesømesse ved Odense, der naturligvis også var »corona-præget«. Normalt har messen omkring 3.000 besøgende fra både ind- og udland, men i år var besøgstallet halveret.

Især var det de mange udenlandske opkøbere af juletræer, som måtte blive hjemme på grund af corona-restriktionerne, der i øvrigt også havde medført, at messen blev afviklet to uger senere end normalt.

Også udstillingsarealet var en smule indskrænket, og med hvide streger midt på skovvejene og med færre madboder og udskænkning blev der taget de fornødne forholdsregler overfor Covid-19.

Uændrede priser

Skovfoged Kenneth Klausen fra organisationen Danske Juletræer forventer uændrede afregningspriser for de millioner af danske træer. Og det selv om tilplantningerne i disse år er på et lavere niveau som følge af den økonomiske situation med det lave prisniveau og manglende generationsskifte blandt producenterne.

Kenneth Klausen ser dog trusler fra øgede arealer med juletræer i både Tyskland og Polen.

- Klimaet har været med træerne i disse områder, så en hård vinter ville være en fordel for de danske juletræsproducenter, lyder det lakonisk fra juletræsskovfogeden, der ser en udvikling mod en mere bæredygtig produktion.

- Der er mere fokus på mindre kemianvendelse og flere økologiske juletræer dukker stille og roligt op på markedet. Til gengæld frygter vi ikke udbredelsen af plastiktræer, som er langt mere belastende for klima og miljø end de traditionelle juletræer, påpeger Kenneth Klausen.

0

Fleksible kalvehytter og læskure

Hos Arnes Smedie har man udviklet og producerer nu egne kalvehytter, udebokse og læskure, hvor kvalitet, fleksibilitet og brugervenlighed er i højsædet.

Ny bog går bag om innovativ mælke- og osteproduktion

Bogen »NaturGræsMælk« beskriver, hvordan man kan forvandle naturarealer til fødevarer af høj værdi på en bæredygtig måde.

Kampagnestart indledes med øko-roer

Sukkerfabrikken i Nykøbing Falster begynder fredag den 18. september med de økologiske sukkerroer, mens Nakskov-fabrikken først starter den 29. september.

LDM retter skarp kritik mod Arla

Det skuffer Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter (LDM), at Arlas overskud ikke kommer producenterne til gavn.

Arla øger omsætning og indtjening i første halvår

Trods corona-krisen kommer Arla ud af første halvår med en øget omsætning og indtjening sammenlignet med sidste år.

Ledelsesrokade i Bregentved Gruppen

Efter 17 år i tjeneste som direktør for Bregentved Gruppen takker Anders Dolmer af og indtræder som bestyrelsesformand. Samtidig får Bregentved Gruppen ny direktør i form af Peter Amstrup-Kappel.

Grundlæggende uenighed om grundbetalingen til landmændene

Landbrug & Fødevarer vil have begrænset indhug i grundbetalingen mest muligt. Økologisk Landsforening ønsker den helt afskaffet til fordel for grønne belønningsordninger.
Side 1 af 68 (1359 artikler)Prev1234567666768Next