bannerPos

Foderstof kører med biodiesel i brændstoftanken

Mollerup Mølle får raps ind i høst fra de nordjyske landmænd. Rapsen sælges blandt andet til Emmelev A/S i Otterup, hvor der produceres biodiesel. Nu sender Emmelev klimavenlig biodiesel retur, og det kan uden øvrige investeringer fyldes direkte i tanken på Mollerups diesel-biler.
27-08-2019 06:13
Lastbilerne hos Mollerup Mølle kører millioner af kilometer om året – nu laver de forsøg med biodiesel i tanken til gavn for klimaet.

Mollerup Mølles lastbilerne kører mange kilometer hver år, og står det til Jakob Pedersen, Mollerup Mølle, bliver de mange transporter med korn- og foderstoffer i fremtiden langt mere klimavenlige.

Derfor satte han for nylig gang i et forsøg med biodiesel i brændstoftanken.

Mollerup Mølle sælger raps fra de nordjyske marker videre til blandt andet Emmelev A/S i Otterup, hvor der produceres biodiesel.

Nu sender Emmelev klimavenlig biodiesel retur, og det kan uden øvrige investeringer fyldes direkte i tanken på Mollerups diesel-biler og dermed erstatte almindelig diesel produceret på grundlag af olie fra eksempelvis Mellemøsten.

- Vi har besluttet i første omgang at køre på biodiesel med en foderbil og de maskiner, vi kører med her på møllen til gavn for klimaet. Så vil tiden vise, i hvilken retning vi skal. Først og fremmest må politikerne se på problematikken med afgifterne på brændstoffet, siger Jakob Pedersen.

 

Raps-afgrøder er udgangspunktet

For Jakob Pedersen har det været nærtliggende at tage udgangspunkt i rapsen, som kommer ind på lageret i høsten. Samlet regner Mollerup Mølle med en indvejning på 20.000 ton.

En ganske almindelig lastbil kan uden tekniske ændringer tankes med 100 procent biodiesel lavet på danske rapsfrø og køre med stort set samme kraft og lige så langt på literen, som var den tanket med fossil diesel udvundet af olie. Et skifte til biodiesel vil derfor betyde et markant fald i CO2-belastningen.

- Vi har et godt tankanlæg her på Mollerup Mølle, og det er praktisk muligt at lade alle 12 lastbiler køre på biodiesel. Det er dog ikke os, der bestemmer, hvad der skal ske i den nære fremtid, for afgifterne på brændstof er afgørende for den klimapolitik, der føres. Biodiesel er inklusiv afgifter derfor dyrere end almindelig diesel. Men det kan politikerne jo lave om på, siger Jakob Pedersen.

 

Politikerne bør øge biodiesel-andelen

Morten Simonsen, Emmelev A/S, henviser til erfaringerne i Sverige, hvor en stor del af al diesel nu er biodiesel på grundlag raps.

- Biodiesel er lige så godt brændstof som fossil diesel og produceret på grundlag af GMO-fri dyrket raps fra danske marker. Restproduktet i produktionen er proteinholdige foderkager til kreaturer, og dermed spares miljøet for indkøb af sojakager fra USA og Sydamerika. Politikerne bør overveje et øget forbrug af biodiesel som en del af klimaløsningen, siger Morten Simonsen.

Øget viden og større motivation gør en forskel

Der skal mere systematik og stor selverkendelse til i besætningerne for at gøre noget ved dødeligheden, påpeger Seges.

Gødskning tidligere end normalt

Med en forventet lav kvælstofpulje i jorden, og afgrøder der allerede er klar til at starte væksten, vurderes første tildeling af gødning at være lidt tidligere end normalt.

Fleksible bladgødninger

Flex Fertilizer-systemet tildeler næringsstofferne effektivt til afgrøden og efter aktuelt behov. Samtidig er det en både klima- og miljøvenlig gødningsform.

Gratis webinar om gødskningsstrategi

Seges inviterer til webinar om strategier for gødskning for den kommende sæson.

35 millioner fra Danish Agro

Andelsgrovvareselskabet havde sidste år rekordomsætning og et overskud før skat på 402 millioner kroner.

Det totale kvælstof-balanceregnskab skal skrottes

En bare nogenlunde præcis opgørelse fra danske landområder er uladsiggørlig, og naturen har så mange selvregulerende mekanismer, som ikke kan sættes på en formel, påpeger Jørn Rasmussen.

Tysk sag kostede DLG dyrt

Tørken i sommeren 2018 kostede DLG et trecifret millionbeløb på bundlinjen i regnskabet. I 2019 er det en konkurrencesag fra Tyskland, som koster koncernen 119 millioner kroner.

Landbruget skal inddrages i klimaforhandlinger

Vi ved, hvordan man reducerer CO2-udledningen drastisk, samtidig med at man øger produktionen.

Ung lollik har succes med egen maskinstation

Henrik Schmidt driver Henriks Maskinstation på Lolland, og han er med sine bare 26 år én af de yngste i en hård branche.

Større potentiale med gradueret gødskning

På Agrovis planteavlsmøde i Nordsjælland fortalte planteavlskonsulent Lene Mathiasen blandt andet om effekten med gradueret gødskning.
Side 1 af 47 (940 artikler)Prev1234567454647Next