bannerPos

Tast-selv systemet er en farce

Der er igen i år problemer med tast-selv-service, lyder det fra LandboSyd.

Tekst og foto: Majbritt Christensen

Fagjournalist
30-03-2020 21:10
Helt til grin, siger planteavlsrådgiver Mogens Munk fra LandboSyd om it-systemet tast-selv-service, der igen giver anledning til problemer.

Landbrugsstyrelsen har lørdag udsendt en pressemeddelelse, hvor direktør Jette Petersen roser tast-selv systemets performance indtil videre i dette års ansøgningsrunde.

- Det er ikke noget vi genkender hos os, udtaler planteavlsrådgiver Mogens Munk fra LandboSyd.

Han mener at meddelelsen er en ansvarsfraskrivelse fra styrelsens side, så det kommer til at lyde som om, det er op til konsulenterne at få ansøgningerne sendt ind, selvom systemet ikke virker, som det skal.

- Er det mon de tilknyttede it-folk, der gør grin med styrelsen, eller er det styrelsen der gør grin med os, funderer han.

I meddelelsen lørdag lyder det fra Landbrugsstyreslens direktør Jette Petersen, at »først-til-mølle«-princippet i målrettet regulering i år er afskaffet. Derudover har Landbrugsstyrelsen købt ekstra serverkapacitet. Begge dele har indtil videre betydet, at der har været betydeligt færre fejl og bedre performance i IT-systemet.

- Vi kan mærke, at vi har truffet nogle gode valg på IT-fronten i år. Selvom der har været et par nedbrud, kører vores IT-systemer generelt, som de skal, så konsulenter og landmænd burde ikke have problemer med at ansøge, lød det fra Jette Petersen.

Kører ustabilt trods ændringer

En oplevelse Mogens Munk ikke deler. Han oplever, at systemet hele tiden går ned og konstant kører ustabilt.

- Det er da rigtigt, hvad de skriver i pressemeddelelsen, at  »først-til-mølle«-princippet med hensyn til de målrettede efterafgrøder er afskaffet, men i praksis virker systemet altså stadigvæk ikke, påpeger han.

- Betalingsrettighederne har der, for det første, ikke været styr på, og systemet kører langsomt og ustabilt, hvis det da overhovedet kører, siger han.

Han oplyser, at der indtil videre ikke er mulighed for at få telefonisk support i weekenderne.

Frygter påsken

Som konsulent er Mogens Munk og kollegerne gang på gang blevet skuffet over Landbrugsstyrelsens it-system.

- Vi frygter da, om vi reelt kun kommer til at kunne sende ansøgninger ind nogle få dage i påsken, fortæller han.

- Det er jo en ophobning af dårlige erfaringer, der gør sig gældende her. Gang på gang og år efter år bliver vi lovet, at det hele nok skal komme til at køre problemfrit, men hver gang bliver vi skuffede og med tiden har vi mistet tilliden til systemet.

Han oplever blandt andet, at systemet ofte går ned i forbindelse med tilsyneladende unødvendige opdateringer.

Åbner for ekstra tid

At styrelsen i dag har meldt ud, at ansøgningsrunden kan forlænges med 14 dage, hvis der er behov, imponerer heller ikke.

- Det er endnu en gang en ansvarsfraskrivelse fra deres side om, at udbetalingerne så kan forsinkes i den anden ende.

- Og igen, igen bliver det landmanden, der står tilbage som sorteper og får udbetalt EU-støtten flere måneder forsinket, hvis forlængelsen bliver en realitet påpeger Mogens Munk.

Kan komme til at betyde fejl

Det langsommelige system og fejlene betyder, at konsulenterne ofte må gå ind og ud af de samme ansøgninger flere gange, før de kan indsendes.

- Når systemet kører som det gør, og man ofte ikke kan afslutte den ansøgning, man er startet på og derfor sidder og har flere i gang samtidig, er der selvfølgelig større risiko for, at man laver en fejl, eller helt kommer til at misse en ansøgning, uddyber Mogens Munk.

- De skulle prøve engang at se på, hvor mange gange vi er nødt til at åbne hver enkelt sag, før den kan afsluttes.

Nørklet fejlmeldingssystem

En del af hele miseren skyldes ifølge Mogens Munk, at man kun kan melde fejl via et nørklet system i Tast-selv-systemet.

- Ringer vi ind og beder om hjælp, bliver den pågældende fejl ikke registreret og fejlmeldingssystemet er tidskrævende og nørklet sat sammen, så ofte orker man ikke at sidde og bruge tid på, at sende fejlmeddelelser ind og det bruger styrelsen så som argument for, at har de ikke modtaget mange klager ad rette vej, så er det nok fordi, der generelt er tilfredshed med systemet.

- Derfor vil jeg da opfordre alle konsulenter til, at man tager sig tid til at få sendt de fejlmeldinger afsted og gerne samtidig hver gang sender en mail til Landbrugsstyrelsens ledelse også, så de kan se, at vi faktisk har store problemer med det her, også i år, siger Mogens Munk.

Fra Landbrugsstyrelsen lød det i weekenden, at man er klar til at forlænge årets ansøgningsrunde med 14 dage, hvis erhvervet vurderer, at det er nødvendigt. Dermed kan landbrugskonsulenter og landmænd få ekstra tid, fordi de kan have svært ved at færdiggøre ansøgningerne på grund af situationen med COVID-19.

majbritt@effektivtlandbrug.dk
telefon +45 61 22 60 40

 

 

 

  

0

Klageinstans med åbenlys inhabilitet

Når inhabilitet er så åbenlys, er konstruktionen uholdbar, hvis vi vil pynte os med at leve i et retssamfund, skriver Jørn Rasmussen blandt andet i dette debatindlæg.

Økologer samles til plantedag i Roskilde

Bedre dyrkningssikkerhed i økologisk planteavl er temaet, når der torsdag den 11. juni er Økologisk Plantedag i Roskilde.

Uvildig rådgivning til landmænd – også omkring forsikringer

En erfaren forsikringsmægler giver landmænd uvildig rådgivning til at få det rigtige sikkerhedsnet under bedriften og familien.

Svenningsens ændrer navn til Nellemann Machinery

I forbindelse med at tilbyde et højere specialiseringsniveau for kunderne ændrer maskinforretningen Svenningsens navn til Nellemann Machinery.

Skovejernes iver overstiger Folketingets bevillinger

Biodiversitet tager meget længere tid at frembringe, end politiker og andre folk tror, konstaterer skovfoged i HedeDanmark Leif Lauridsen.

Har kun skoven til låns

I skovbrug sår fædre, for at sønner kan høste. Sådan har også naturpleje i skoven flere generationer som tidsperspektiv.
Side 1 af 59 (1166 artikler)Prev1234567575859Next