bannerPos

Opråb om at fjerne dansk særregel

Knud-Erik Clausen: - Det er ikke papirer, der mangler i sagen om at få samme regler i Danmark som i de øvrige EU-lande, når det gælder muligheden for at køre med bæltekøretøjer på offentlig vej.

Henrik Sieben

15-05-2018 07:00
I 12 år har Trafikgruppen for primærfærdsel søgt at ændre dansk særregel om kørsel med bæltekøretøjer.
 Kunne vi dog bare få de samme regler for kørsel med bæltekøretøjer, som man har haft i de øvrige EU-lande i årevis, ville vi være forskånet for meget.
Sådan lyder det fra Knud-Erik Clausen, Holtegaard, Bursø på Lolland, der repræsenterer Danske Sukkerroedyrkere i Trafikgruppen for primærfærdsel.
Trafikgruppen, der er sammensat af repræsentanter fra Landbrug & Fødevarer, der har sekretariatsfunktionen, Danske Maskinstationer, der var initiativtager, Danske Maskinfabrikanter, Danske Maskinhandlere og som nævnt Danske Sukkerroedyrkere, arbejder med trafikpolitiske tiltag
Aktuelt – og alligevel et mangeårigt problem – er, at der i Danmark er andre regler for tung trafik, herunder kørsel med bæltekøretøjer, på vej i forhold til, hvad man har i andre EU-lande, hvor man følger EU’s anbefalinger.
 

Dansk marked er for lille

Knud-Erik Clausen fortsætter: - EU-lovgivningen siger, at for at få en typegodkendelse til selvkørende bælte-køretøj må det veje 32 tons, og gennemsnittryk på hele bæltet, hvor det erunderstøttet på ribberne, må udgøre fem kilo pr. kvadratcentimeter.
- EU-reglerne følges af maskinfabrikanterne, der så har klare rammer at producere ud fra, oplyser Knud-Erik Clausen, der peger på, at de danske særregler er problematiske, da det danske marked er for lille til, at producenterne laver maskiner alene til dette.
- Ingen nyproducerede bæltekøretøjer kan køre i Danmark, og hverken producenter eller vi forstår de danske særregler.
 

Lovgivning fra 1950’erne

I den sammenhæng konstaterer Knud-Erik Clausen det uheldige i, at der ikke længere er produktion af mejetærskere eller bæltekøretøjer i Danmark. Så havde producenter i andre lande prompte rejst sagen som en teknisk handelshindring, vurderer han.
Den danske lovgivning stammer fra 1950’erne, hvor der blev anvendt jernbælter, men de ødelagde vejene.
- Nutidens gummibælter ødelægger ikke noget. I Danmark er det maksimalt tilladelig tryk på bæltekøretøj 16 tons, derudover maksimalt 4.000 kilo totalvægt pr. meter bælte og 1.500 kilo pr. trykrulle, fortæller Knud-Erik Clausen.
 

Grimme fik dispensation

I 2010 kørte der 30 Grimme roeoptagere rundt i Danmark. Med deres 32 tons og tryk pr. rulle på cirka 3,5 kilo pr. kvadratcentimeter var de suverænt de tungeste maskiner.
- De opfyldte kravene fra EU, men ikke de danske særregler. Derfor fik man fra statens side en generel dispensation til at køre på statsvejene, mens kommunerne skulle sige ja til, at de også måtte køre på kommunevejene, oplyser Knud-Erik Clausen.
De 20 kommuner, hvor der blev dyrket roer, gav tilladelsen. Ingen har efterfølgende trukket godkendelsen tilbage.
- Og ikke uden grund, lyder det fra Knud-Erik Clausen. - Disse 30 styk 32 tons tunge roeoptagere har kørt i otte år, og ingen kommuneveje er smadret grundet et bæltekøretøj.
Knud-Erik Clausen mener, at det burde give belæg for, at dansk lovgivning retter ind efter EU, for danske veje er ikke dårligere end veje generelt i Europa. - Så hvorfor denne forældede danske regel?
 

To positive ministre

Trafikgruppen har gennem årene blandt andet haft møde med to tidligere trafikministre.
- Hans Christian Schmidt forstod problemstillingen og ønskede reglerne ændret, og Magnus Heunicke var rystet, da han hørte om det. Også han ville se på den danske særregel.
- Desværre skød ministerrokader ændringerne til hjørne, så nu håber vi, at den nuværende minister (transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance, red.), får ændret reglerne, lyder det fra Knud-Erik Clausen.
Han oplyser, at Færdselsstyrelsen har tilkendegivet, at det ikke er optimalt. De har sat teknikere til at lave nye beregninger for at se på alternativer.
 

Ny dispensationsmulighed

- Aktuel status er, at Færdselsstyrelsens teknikere har fundet en ny dispensationsmulighed. På den første meter bælte må der være et tryk på otte tons, den efterfølgende meter på syv tons og den tredje seks tons pr. meter bælte.
- Derudover accepteres 32 tons totalvægt, men samtidig maksimalt samlet 6.400 kilo fra første til bagerste bæltepunkt. Det betyder til gengæld, at den bæltetraktor eller roeoptager, der for år tilbage fik dispensation, nu fældes af den nye regel. Og de nyproducerede opfylder ikke de 6.400 kilo fra første til bagerste bæltepunkt.
Afsluttende lyder det fra Knud-Erik Clausen: - Det her er virkelig for nørder, men hvorfor ikke bare efter 12 års dansk enegang indføre de EU-regler, der er på dette område?
 
Minister afventer forsøg
LandbrugØst har rettet henvendelse til transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, og han vil ikke love så meget.
Ministeren oplyser, at Vejdirektoratet, Guldborgsund Kommune, KL og brancheorganisationerne i øjeblikket gennemfører et forsøg, som skal gøre os alle sammen lidt klogere på sliddet fra bæltekøretøjer.
- Det vil derfor være for tidligt at udtale sig om reglerne for bæltekøretøjer, før vi har set resultatet af dette forsøg, fortæller ministeren, der foreløbig ikke har yderligere kommentarer.
 
 

Svinerådgiver giver specifikke råd til en bedre bundlinje

De bedste østdanske slagtesvineproducenter klarer sig rigtig fint i forhold til såvel område- som landsgennemsnit. Men hvad er årsagen. Svinerådgiver giver sine bud.

Nyt transportanlæg passer i gamle korngrave

For mere end 30 år siden lancerede Jema et transportanlæg, der viste sig at være forud for sin tid. Nu genfremstilles det i ny, opdateret udgave, fortæller Jesper Koldsø.

Roedyrkere kan følge afgrødeudviklingen

Sukkerroedyrkere har mulighed for at følge afgrødeudviklingen via satellitbilleder, og sammenligne egne marker med andre roemarker.

Vagn Nielsen: - Klimadebatten er kørt af sporet

Dansk landbrug har altid haft fokus på miljøet, men har svært ved at komme til orde i debatten, vurderer Vagn Nielsen, der i en menneskealder har drevet landbrug.

Ingen hjælp fra minister til landmænd i Baltic Pipe-sagen

Til stor utilfredshed for 12 landbrugsforeninger så afviser energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt at blande sig i Energinets forhandlinger med lodsejere om vilkår for etableringen af Baltic Pipe.

FMR Maskiner på Falster siger farvel til Deutz-Fahr

Folkene bag FMR Maskiner skifter nu strategisk fokus for fremtiden. Det betyder blandt andet et farvel til Deutz-Fahr i sortimentet.

Landbrugsforeninger er utilfredse: ingen hjælp fra minister til landmænd i Baltic Pipe-sagen

Lodsejere, der bliver berørt af anlægget af Baltic Pipe-gasledningen skal ikke forvente at få en højere servituterstatning i ved ekspropriation end normalt, trods pres fra landboforeningerne mod Klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt (V). Det er for dårligt, mener de.

Risiko for kø - for at se øko-køer

Fast tradition fortsætter: Alle kan være med, når økokøerne lukkes på frisk forårsgræs søndag den 14. april.

Få egen familiehave på Jernbjerggaard

Landbrugs- og gartnerskolen, Jernbjerggaard, i Slagelse har udlånt lokaler og grønne områder til foreningen 4H.

Fyldte maver og tarme hærger fortsat slagterier

Tican påpeger at grise gang på gang leveres med fyldte maver til slagtning, selvom det er 26 år siden, at kravet om faste så dagens lys.
Side 1 af 27 (530 artikler)Prev1234567252627Next

Digitale brochurer

A-One Danmark er den danske del af Devenish & A-One Feeds og har over 60 års erfaring i landbrugsindustrien. Devenish er førende inden for udvikling og levering af avancerede ernæringsmæssige løsninger i forbindelse med de forskellige udfordringer, som vores kunder står over for inden for svine- og fjerkræsektoren samt i forbindelse med drøvtyggere, kæledyr og heste.

Gennem årene har Hansen & Larsen gennemført en lang række byggeprojekter i dansk landbrug. Vi har sat vores signatur på en bred vifte af kostalde, svinestalde, specialstalde, haller og gylletanke – for nu blot at nævne de mest oplagte projekter inden for dette felt.

Polaris ATV er amerikanske ATV maskiner i høj kvalitet. Polaris Sportsman ATV’er er driftsikre og har lang levetid til gode priser. Vores sortiment omfatter proffesionelle arbejds ATV’er, Rangere som er terrængående med kabine, lad og plads til to Sportsman ATV’er og Ranger er modeller som ofte bliver brugt i landbrug. Vi har også kraftige og sikre børneATV’er, EL-biler og meget mere. Vi har et bredt tilbehørssortiment og redskabssortiment til Sportsman ATV’erne og Ragner modellerne, med det rigtige udstyr og de rigtige redskaber bliver maskinerne nyttige arbejdsredskaber.

– DER ER RIGTIG MANGE PENGE I RENT DRIKKEVAND TIL PRODUKTIONSDYR I LANDBRUGET – ECA-vand også kaldet NEUTHOX, er det nye sort til alle produktionsdyr i landbruget. Waterclean ApS er forhandler af det eneste danskproducerede ECA-vand anlæg i Danmark. NEUTHOX er godkendt af fødevarestyrelsen og registreret (lovpligtigt) i EU! Waterclean ApS har mere end 35 års erfaring i vandbehandling, og rådgivning! Vi kan træffes på tlf. +45 82 30 40 20 eller e-mail: lg@waterclean.dk

Læs de nyeste tilbudsaviser fra P. Lindberg

Se flere brochurer